IKIP SILIWANGIIKIP SILIWANGI
Infinity JournalInfinity JournalThis study is a quasi-experiment aimed at determining the difference in students mathematics achievement when using guided discovery learning and the JIGSAW type cooperative learning model. The population of this study is all students at SMA N 3 P. Siantar. Cluster random sampling was used to select samples for experimental class I (X-1, 36 students) and experimental class II (X-6, 36 students). Student achievement was measured using an essay test. Data normality was tested using Lilliefors test, and homogeneity was tested using Fishers test, both indicating normal and homogeneous data. Data analysis used a t-test at a significance level of α = 5%. The results showed a significant difference in student achievement in mathematics between the two learning models, with t = 2.504 at α = 0.05 and df = 1.995, leading to the rejection of the null hypothesis.
The research concluded that there is a significant difference in mathematics achievement between students taught using guided discovery learning and those taught using the JIGSAW type cooperative learning model at SMA N 3 P.Students who were taught using the guided discovery learning model demonstrated higher achievement scores.This is likely due to the guided discovery model actively involving students in the learning process and building upon their prior knowledge, fostering a more meaningful and memorable learning experience.
Further research could explore the implementation of guided discovery learning in different mathematical topics and grade levels to assess its broader applicability. Investigating the specific cognitive processes activated during guided discovery, such as problem-solving strategies and metacognitive awareness, could provide insights into its effectiveness. Additionally, studies could examine the impact of combining guided discovery with other innovative teaching methods, like technology-enhanced learning, to create more engaging and effective learning environments. Considering the challenges encountered in the JIGSAW model, future research could focus on strategies to improve student engagement and ensure equitable participation within JIGSAW groups, potentially through targeted teacher training or modified group structures. Finally, exploring the long-term retention of mathematical concepts learned through guided discovery compared to traditional methods would be valuable in understanding its lasting impact on student learning.
| File size | 794.8 KB |
| Pages | 10 |
| DMCA | ReportReport |
Related /
EDUPEDEDUPED Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisa: (1) pengaruh penerapan model pembelajaran reciprocal teaching terhadap kemampuan pemahaman konsep matematisTujuan penelitian ini adalah untuk menganalisa: (1) pengaruh penerapan model pembelajaran reciprocal teaching terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis
MAHADEWAMAHADEWA Subjek dalam penelitian adalah pada siswa kelas XII IPA 3 SMA Negeri 1 Pringgasela Semester 2 tahun pelajaran 2020/2021 berjumlah 30 orang. Objek penelitianSubjek dalam penelitian adalah pada siswa kelas XII IPA 3 SMA Negeri 1 Pringgasela Semester 2 tahun pelajaran 2020/2021 berjumlah 30 orang. Objek penelitian
MAHADEWAMAHADEWA Data aktivitas belajar siswa diperoleh melalui lembar observasi, sedangkan data hasil belajar diperoleh dari tes akhir siklus. Hasil menunjukkan aktivitasData aktivitas belajar siswa diperoleh melalui lembar observasi, sedangkan data hasil belajar diperoleh dari tes akhir siklus. Hasil menunjukkan aktivitas
MAHADEWAMAHADEWA Data penelitian diperoleh melalui tes uraian dan angket, dianalisis secara deskriptif. Hasil menunjukkan peningkatan rata-rata skor dari 63,68 (siklusData penelitian diperoleh melalui tes uraian dan angket, dianalisis secara deskriptif. Hasil menunjukkan peningkatan rata-rata skor dari 63,68 (siklus
Useful /
UNSURYAUNSURYA Dengan masalah ini, perusahaan membutuhkan data warehouse yang dapat menjadi sumber data terpercaya untuk kegiatan perusahaan ini. Proses pengembanganDengan masalah ini, perusahaan membutuhkan data warehouse yang dapat menjadi sumber data terpercaya untuk kegiatan perusahaan ini. Proses pengembangan
MAHADEWAMAHADEWA Metode pengumpulan data melalui dokumentasi, observasi, dan tes hasil belajar. Metode analisis data menggunakan analisis deskriptif kualitatif. KriteriaMetode pengumpulan data melalui dokumentasi, observasi, dan tes hasil belajar. Metode analisis data menggunakan analisis deskriptif kualitatif. Kriteria
MAHADEWAMAHADEWA Hal ini dapat dilihat dari Pada siklus I ke siklus II Hasil belajar rata-rata kelas mengalami peningkatan yaitu 72,56 menjadi 84,02. daya serap (DS) 72,56%Hal ini dapat dilihat dari Pada siklus I ke siklus II Hasil belajar rata-rata kelas mengalami peningkatan yaitu 72,56 menjadi 84,02. daya serap (DS) 72,56%
UNIKA Santo Thomas SUUNIKA Santo Thomas SU Adapun kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat ini dilaksanakan dengan maksud menambah ilmu pengetahuan para peserta khususnya anak-anak asuhan di PantiAdapun kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat ini dilaksanakan dengan maksud menambah ilmu pengetahuan para peserta khususnya anak-anak asuhan di Panti