UNESAUNESA
Indonesia Journal of Local Wisdom EducationIndonesia Journal of Local Wisdom EducationThis study aims to explore moral development in early childhood by integrating perspectives from Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, Martin Hoffman, and Jonathan Haidt through project-based learning. Using a quantitative approach, the study involved questionnaires completed by 28 early childhood education teachers regarding childrens religious and moral values in daily activities. The results of data analysis showed that project-based learning significantly improved childrens understanding of morality and religious values. Teachers reported improvements in moral aspects, such as empathy, justice and social responsibility, which are in line with Piagets theory of moral development, Kohlbergs stages of moral development, Hoffmans empathy and Haidts moral intuition. The study concludes that the integration of moral development theories in a project-based curriculum can enrich early childhood moral education, facilitating the internalisation of values through practical experience and social interaction. Recommendations for further research include the development of more comprehensive measurement instruments and the application of similar approaches across different cultural contexts.
The study reveals the effective integration of moral development theories—Piaget, Kohlberg, Hoffman, and Haidt—into a project-based curriculum enriches early childhood moral education.This approach facilitates the internalization of values through practical experience and social interaction, showing significant improvements in empathy, justice, and social responsibility.Ultimately, this research underscores the importance of holistic moral education in preparing children to be ethically responsible individuals.
Future research should explore the long-term effects of integrating these moral development theories into early childhood education, potentially tracking childrens ethical reasoning and behavior into adolescence and adulthood. It would be valuable to develop more culturally sensitive measurement instruments to assess moral development, acknowledging that expressions of morality may vary across different societies and communities. Furthermore, studies could investigate the effectiveness of this integrated approach within diverse educational settings, such as different socioeconomic contexts or with children with varying learning needs, to determine the adaptability and generalizability of the findings. These explorations would contribute to a more nuanced understanding of moral development in early childhood and inform best practices for educators and parents.
- One moment, please.... moment please wait request verified jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/395One moment please moment please wait request verified jurnal staialhidayahbogor ac index php ei article view 395
- One moment, please.... moment please wait request verified doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1042One moment please moment please wait request verified doi 10 31004 obsesi v6i2 1042
- Strategi Guru dalam Membangun Nilai Agama dan Budi Pekerti pada Anak Usia Dini | Murhum : Jurnal Pendidikan... murhum.ppjpaud.org/index.php/murhum/article/view/289Strategi Guru dalam Membangun Nilai Agama dan Budi Pekerti pada Anak Usia Dini Murhum Jurnal Pendidikan murhum ppjpaud index php murhum article view 289
| File size | 747.87 KB |
| Pages | 13 |
| Short Link | https://juris.id/p-ws |
| DMCA | Report |
Related /
LAAROIBALAAROIBA Pendekatan probability sampling diterapkan, dengan teknik simple random sampling untuk memilih 96 responden berdasarkan rumus yang disarankan oleh Wiliam.Pendekatan probability sampling diterapkan, dengan teknik simple random sampling untuk memilih 96 responden berdasarkan rumus yang disarankan oleh Wiliam.
LAAROIBALAAROIBA Oleh karena itu, fokus utama penelitian ini adalah mendeskripsikan peran pengawas dalam meningkatkan kualitas guru di madrasah. Penelitian ini bersifatOleh karena itu, fokus utama penelitian ini adalah mendeskripsikan peran pengawas dalam meningkatkan kualitas guru di madrasah. Penelitian ini bersifat
LAAROIBALAAROIBA Kegiatan ekonomi kreatif yang dilakukan kelompok relawan di Desa Nagur, Kecamatan Tanjung Beringin, Serdang Bedagai yaitu membuat kotak pensil dari botolKegiatan ekonomi kreatif yang dilakukan kelompok relawan di Desa Nagur, Kecamatan Tanjung Beringin, Serdang Bedagai yaitu membuat kotak pensil dari botol
IFRELIFREL Artikel ini mengeksplorasi peran pendidikan agama dalam membentuk perkembangan moral siswa melalui analisis komparatif berbagai sistem pendidikan. DenganArtikel ini mengeksplorasi peran pendidikan agama dalam membentuk perkembangan moral siswa melalui analisis komparatif berbagai sistem pendidikan. Dengan
UNYUNY Abstrak dari penelitian ini adalah abad ke-21 mengharuskan pendidikan untuk membekali siswa dengan tidak hanya pengetahuan akademis tetapi juga inovasi,Abstrak dari penelitian ini adalah abad ke-21 mengharuskan pendidikan untuk membekali siswa dengan tidak hanya pengetahuan akademis tetapi juga inovasi,
IUSIUS To effectively empower MSMEs, these marketplaces must implement policies that prioritize the interests of small businesses, including differentiated commissionTo effectively empower MSMEs, these marketplaces must implement policies that prioritize the interests of small businesses, including differentiated commission
UNYUNY Mahasiswa di kelompok eksperimen menggunakan rencana pelajaran yang dirancang oleh penulis selama tahun akademik. Hasil analisis statistik menunjukkanMahasiswa di kelompok eksperimen menggunakan rencana pelajaran yang dirancang oleh penulis selama tahun akademik. Hasil analisis statistik menunjukkan
INTELEKTUALINTELEKTUAL Hipotesis kedua yang menyatakan bahwa narsisisme memengaruhi perilaku penipuan akademik mahasiswa diterima. Ini menunjukkan bahwa individu dengan ciriHipotesis kedua yang menyatakan bahwa narsisisme memengaruhi perilaku penipuan akademik mahasiswa diterima. Ini menunjukkan bahwa individu dengan ciri
Useful /
STKIP SINGKAWANGSTKIP SINGKAWANG Penelitian ini mengevaluasi program Design Modeling dan Building Information di SMK Negeri 1 Bengkalis dengan menelaah tiga aspek, yaitu perencanaan,Penelitian ini mengevaluasi program Design Modeling dan Building Information di SMK Negeri 1 Bengkalis dengan menelaah tiga aspek, yaitu perencanaan,
STKIP SINGKAWANGSTKIP SINGKAWANG Penelitian ini memperkuat teori pembelajaran pengalaman dalam konteks pendidikan teknik, menawarkan kerangka analitis komprehensif, dan menyediakan rekomendasiPenelitian ini memperkuat teori pembelajaran pengalaman dalam konteks pendidikan teknik, menawarkan kerangka analitis komprehensif, dan menyediakan rekomendasi
UNYUNY Hasil menunjukkan bahwa semua komponen MPCK guru dapat diamati dalam praktik pengajaran secara tepat atau tidak tepat karena perbedaan tingkat MPCK guruHasil menunjukkan bahwa semua komponen MPCK guru dapat diamati dalam praktik pengajaran secara tepat atau tidak tepat karena perbedaan tingkat MPCK guru
INTELEKTUALINTELEKTUAL Moreover, learning styles and ethics education play an essential role in shaping students behavior. The ethical climate of the university is an informalMoreover, learning styles and ethics education play an essential role in shaping students behavior. The ethical climate of the university is an informal